Book Chapters

In Press

  • Van Dick, R. & Boer, D. (in press). Intergruppenbeziehungen [Intergroup relations]. In D. Frey & H.W. Bierhoff (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie (Sozialpsychologie). Göttingen: Hogrefe.
  • Boer, D. (in press). SSVS-G. Short Schwartz’s Value Survey – German. To appear in C. Kemper, M. Zenger, & E. Brähler (Eds.). Handbuch Kurzskalen psychologischer Merkmale. Berlin: Medizinisch-Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
  • Boer, D., Bachem, R., & Maerker, A. (in press). ADNM-6. Anpassungsstörungs-Screeningskala. To appear in C. Kemper, M. Zenger, & E. Brähler (Eds.). Handbuch Kurzskalen psychologischer Merkmale. Berlin: Medizinisch-Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.

2013

  • Van Dick, R. (2013). Erweitertes Modell der organisationalen Identifikation (S. 1131). Diversität (S. 395), DiversitätsĂĽberzeugungen (S. 395),  Identitätsbasiertes Stressmodell (S. 1503), Job Diagnostic Survey (S. 804-805), Job Characteristics Theory  (S. 804), Work Diagnostic Questionnaire (S. 1677), Organisationale Identifikation (S. 1130-1131), Organisationale Identifikation (Messung, S. 1131), Identitätstransfer (S. 730), soziale Diskriminierung (S. 391), Kontakthypothese (S. 872-873), relative Deprivation (S. 366). In: Wirtz, M.A. (Hrsg.), Dorsch: Psychologisches Wörterbuch. Bern: Huber.
  • Drzensky, F., & van Dick, R. (2013). Organizational identification and organizational change. S. Oreg, A. Michel, & R. Todnem By (Eds.), The psychology of organizational change (pp. 275-297). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Van Dick, R., & Haslam, S.A. (2013). Organizational identification. In E.H. Kessler (Ed.), Encyclopedia of Management Theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Van Dick, R., & Ullrich, J. (2013). Identifikation und Commitment. In W. Sarges (Ed.), Management-Diagnostik (4. Aufl.; pp. 349-354). Göttingen: Hogrefe.
  • Schuh, S.C., van Dick, R., Wegge, J., & Haslam, S. A. (2013). Soziale Identität und Stresserleben. In: P. Genkova, T. Ringeisen, & F. Leong (Eds.) Handbuch Stress und Kultur: Interkulturelle und kulturvergleichende Perspektiven (pp. 113-125). Wiesbaden: Springer VS Verlag.
  • Van Dick, R. & Stegmann, S. (2013). Belastung, Beanspruchung und Stress im Lehrerberuf – Theorien und Modelle. [Theories and models of strain and stress in teaching] In M. Rothland (Ed.), Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf (2. ĂĽberarbeitete Auflage, S. 43-59). Wiesbaden: Springer VS.

2012

  • Van Dick, R. & Schuh, S. (2012). Gemeinsam schaffen WIR das: Ein identitätsbasierter Zugang zu Stress und Stressprävention. In K. Kaudelka & G. Kilger (Ed.), Das GlĂĽck bei der Arbeit (S. 122-133). Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Giessner, S.R., Ullrich, J., & Van Dick, R. (2012). A social identity analysis of mergers & acquisitions. In D. Faulkner, S. Teerikangas, & R. Joseph (Eds.), Handbook of Mergers & Acquisitions (pp. 474-494). Oxford: Oxford University Press.
  • Furtmueller, E., Wilderom, C., & Van Dick, R. (2012). Sustainable e-recruiting portals: how to motivate applicants to stay connected throughout their careers? In: A. Mesquita (Ed.), Human interaction with technology for working, communicating and learning: Advancements (pp. 66-86). Hershey, PA: IGI Global. (Reprint of Furtmueller et al., 2010, IJTHI)
  • Tekman, H.G., Boer, D., & Fischer, R. (2012). Values, functions of music, and musical preferences. In E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Mavromatis, & K. Pastiadis (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (pp. 372-377). Thessaloniki: School of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki. Accessed via http://icmpcescom2012.web.auth.gr/sites/default/files/papers/372_Proc.pdf
  • Van Dick, R. & Haslam, S.A. (2012). Stress and well-being in the workplace: Support for key propositions from the social identity approach. In: J. Jetten, C. Haslam, & S.A. Haslam (Eds.), The social cure: Identity, health, and well-being (pp. 175-194). Hove and New York: Psychology Press.

2011

  • Ullrich, J., Van Dick, R., & Stegmann, S. (2011). Intergruppenbeziehungen [Intergroup relations]. In D. Frey & H.W. Bierhoff (Eds.), Bachelorstudium Psychologie (Sozialpsychologie ? Interaktion und Gruppe, S. 265-284). Göttingen: Hogrefe.
  • Van Dick, R. (2011). Publishing management research. In C. Cassell & B. Lee (Eds.), Challenges and controversies in management research (pp. 138-151). London: Routledge.
  • Boer, D., & Fischer, R. (2011). The functions of music-listening across cultures: The development of a scale measuring personal, social and cultural functions of music. In J. Deutsch, M. Boehnke, U. KĂĽhnen, & K. Boehnke (Eds.), Rendering borders obsolete: Cross-cultural and cultural psychology as an interdisciplinary, multi-method endeavor. Bremen, Germany: International Association for Cross-Cultural Psychology. Accessed via www.iaccp.org
  • De Cremer, D., Van Dick, R., & Murnighan, J.K. (2011). On social beings and organizational animals: A social psychological approach to organizations. In D. De Cremer, R. Van Dick, & K. Murnighan, (Eds.), Social psychology and organizations (pp. 3-13). New York: Taylor & Francis.
  • Haslam, S.A. & Van Dick, R. (2011). A social identity analysis of organizational well-being. In D. De Cremer, R. Van Dick, & K. Murnighan, (Eds.), Social psychology and organizations (pp. 325-352). New York: Taylor & Francis.
  • Sluss, D., Van Dick, R., & Thompson, B. (2011). Role theory in organizations: A relational perspective. In S. Zedeck (Ed.), Handbook of I/O-Psychology (Vol. 1, pp. 505-534). Washington, DC: American Psychological Association.

2010

  • Furtmueller, E., van Dick, R. & Wilderom, C. (2010). Balancing customer, professional and organizational interests: Foci of commitment of employed vs. self-employed finance professionals. In V. Vaiman (Ed.), Talent management of knowledge employees: Embracing the non-traditional workforce (pp. 163-179). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.

2009

  • Furtmueller, E., Wilderom, C., & Van Dick, R. (2009). Innovating e-Recruiting Services with the Lead User Method. In T.V. Bondarouk, H.J.M. Ruel, E. Oiry, & K. Guideroni-Jourdan (eds.), Handbook of Research on E-Transformation and Human Resources Management Technologies (pp. 252-274). IGI Global Publishers.
  • Van Dick, R. (2009). Racism and prejudice in Germany and Europe – some research insights and an agenda for evaluating intervention and prevention projects. In M.A. Niggli, (Ed.), Right-wing extremism in Switzerland – national and international perspectives (pp. 265-276). Nomos.
  • Riketta, M., & Van Dick, R. (2009). Commitment’s place in the literature. In H.J. Klein, T.E. Becker, & J.P. Meyer (Eds.), Commitment in organizations: Accumulated wisdom and new directions (pp. 69-95). (SIOP Organizational Frontiers Series) Routledge/Taylor and Francis.

2008

  • Ettinger, E., Wilderom, C., & Van Dick, R. (2008). Transforming exchange-based job boards into lasting career communities. In: D. Flejter, S. Grzonkowski, T. Kaczmarek, M. Kowalkiewicz, T. Nagle, & J. Parkes (eds.), Business Information Systems 2008 (pp. 109-116). Pozna?, Poland: Department of Information Systems.
  • Van Dick, R., Grojean, M.W., Christ, O. & Wieseke, J. (2008). Gute Soldaten und andere BĂĽrger: Untersuchungen in verschiedenen Ländern, Kulturen und Organisationen zum Zusammenhang von Sozialer Identifikation und Extra-Rollenverhalten. [Good soldiers and other citizens: A multi country, cultures, and organizations research on social identification and organizational citizenship behavior] In E. Rohmann, M. Herner, & D. Fetchenhauer (Eds.), Positive Sozialpsychologie (pp. 185-204). Lengerich: Pabst.
  • Wagner, U., Christ, O., Wolf, C., Van Dick, R., Stellmacher, J., SchlĂĽter, E., & Zick, A. (2008). Social and political context effects on intergroup contact and intergroup attitudes. In: U. Wagner, L. Tropp, G. Finchilescu, & C. Tredoux (Eds.), Improving intergroup relations: Building on the legacy of Thomas F. Pettigrew (pp. 195-209). Oxford: Blackwell.
  • Van Dick, R., & Dawson, J.F. (2008). Quantitative models and methods. In: S. Clegg & J. R. Bailey (Eds.), International Encyclopedia of Organization Studies (pp. 1344-1348). Thousand Oaks: Sage.
  • Wolf, C., & Van Dick, R. (2008). Wenn anders nicht schlechter bedeutet – Wertschätzung von Vielfalt fördert Gleichwertigkeit der Gruppen (pp. 137-153) [When different doesn?t mean worse ? valuing diversity as a key to group equality]. In W. Heitmeyer (Hrsg.) Deutsche Zustände [German affairs]. Frankfurt: Suhrkamp.

2007

  • Stegmann, S. (2007). Einzelkämpfer oder Teamplayer? – Soziale Arbeitsbedingungen an Schulen. In A. Krause, H. e. SchĂĽpbach, E. Ulich & M. WĂĽlser (Eds.), Arbeitsort Schule – Organisations- und arbeitspsychologische Perspektiven (pp. 365-386). Wiesbaden: Gabler.
  • Van Dick, R. (2007). Identifikation und Commitment. In: H. Schuler & K.H. Sonntag (Eds.) Handbuch der Psychologie. Band A&O Psychologie (S. 287-293). Göttingen: Hogrefe.
  • Larsson, P., Löwstedt, J., Karsten, S. & Van Dick, R. (2007) Back again: Experiences from the journey. In L. Löwstedt, P. Larsson, S. Karsten, & R. Van Dick, (Eds.). From Intensified Work to Professional Development? A Journey through European schools. Brussels: PIE Lang.
  • Van Dick, R., Larsson, P., Karsten, S. & Löwstedt, J. (2007) Climbing the mountain. In L. Löwstedt, P. Larsson, S. Karsten, & R. Van Dick (Eds.). From Intensified Work to Professional Development? A Journey through European schools. Brussels: PIE Lang.
  • Jones, B. & Van Dick, R. (2007) Thank god it?s Friday: Mapping teacher’s daily life. In L. Löwstedt, P. Larsson, S. Karsten, & R. Van Dick, (Eds.). From Intensified Work to Professional Development? A Journey through European schools. Brussels: PIE Lang.
  • Van Dick, R., Stierle, C., Wagner, U., Tissington, P., Govaris, H. & Kodakos, A. (2007) School teacher’s well-being and job satisfaction: An analysis across countries and levels of explanation. In L. Löwstedt, P. Larsson, S. Karsten, & R. Van Dick (Eds.). From Intensified Work to Professional Development? A Journey through European schools. Brussels: PIE Lang.
  • Van Dick, R., & Stegmann, S. (2007). Belastung, Beanspruchung und Stress im Lehrerberuf? Theorien und Modelle [Theories and models of strain and stress in teaching]. In M. Rothland (Ed.). Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf. Wiesbaden: VS Verlag.

2006

  • Van Dick, R. (2006). Soziale Diskriminierung [Social discrimination]. In: H.W. Bierhoff & D. Frey (Eds.) Handbuch der Psychologie. Band Sozialpsychologie und Kommunikationspsychologie (pp. 725-734). Göttingen: Hogrefe.
  • Strack, M., & Boer, D. (2006). Symbolische Selbstergänzung im Jugendalter: Musikstil indiziert Werthaltungen. In H. Schröder (ed.), Stil als Zeichen. Funktionen – BrĂĽche – Inszenierungen (Vol. 24). Frankfurt/Oder: Universitätsschriften – Schriftenreihe der Europa-Universität Viadrina. ISSN 0941-7540.
  • Wegge, J. & Van Dick, R. (2006). Arbeitszufriedenheit, Emotionen bei der Arbeit und berufliche Identifikation [Job satisfaction, emotions at work and organizational identification]. In: L. Fischer (Hrsg.) Arbeitszufriedenheit (pp. 11-36) [Job satisfaction]. Göttingen: Verlag fĂĽr Angewandte Psychologie.

2004

  • Christ, O., Van Dick, R., & Wagner, U. (2004). Belastung und Beanspruchung bei Lehrerinnen und Lehrern in der Ausbildung. [Stress and strain among teachers students]. In A. Hillert & E. Schmitz (Hrsg.). Psychosomatische Erkrankungen bei Lehrerinnen und Lehrern (S. 113-119) [psychosomatic illness among schoolteachers]. Stuttgart: Schattauer.
  • Van Dick, R., Wagner, U., & Christ, O. (2004). Belastung und Gesundheit im Lehrerberuf: Ebenen der Betrachtung und Ergebnisse der Forschung [stress and health in the teaching occupation: levels of analyses and empirical results]. In A. Hillert & E. Schmitz (Hrsg.). Psychosomatische Erkrankungen bei Lehrerinnen und Lehrern (S. 39-50) [psychosomatic illness among schoolteachers]. Stuttgart: Schattauer.
  • Van Dick, R. & Wegge, J. (2004). Arbeitsgestaltung, Zielvereinbarung und berufliche Identifikation: Drei zentrale Ansatzpunkte zur Förderung von Arbeitsmotivation. [Work design, goal setting and identification: three central approaches to improve work motivation]. In: J. Wegge & K.-H. Schmidt (Hrsg.). Förderung von Arbeitsmotivation und Gesundheit in Organizationen (S. 213-238) [Improving job motivation and well-being in organizations]. Göttingen: Hogrefe.

2003

  • Wagner, U., Christ, O., & Van Dick, R. (2003). Belastungen und Befindlichkeiten von Lehrerinnen und Lehrern im Berufsverlauf. [Stress and well-being among male and female teachers]. In A.E. Abele, E.-H. Hoff, & H.-U. Hohner (Eds.) Frauen und Männer in akademischen Professionen. Berufsverläufe und Berufserfolg [Men and women in academic professions] (S. 89-96). Göttingen: Hogrefe.
  • Wagner, U., Van Dick, R., & Christ, O. (2003). Interkulturalität in der Schule. [Intercultural processes in schools] In: A. Thomas, S. Kammhuber & S. Schroll-Machl (Hrsg.). Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Grundlagen und Praxisfelder (S. 377-384). [Handbook of intercultural communication and cooperation: basics and practice] Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.
  • Wagner, U. Van Dick, R., & Christ, O. (2003). Die empirische Evaluation von Präventionsprogrammen gegen Fremdenfeindlichkeit. [The empirical evaluation of primary prevention programs of hostility against foreigners]. In: E. Witte (Hrsg.). Sozialpsychologie politischer Prozesse [Social psychology of political processes] (S. 272-288). Lengerich: Pabst. Wiederabrudck aus (Reprint from): Journal fĂĽr Konflikt- und Gewaltforschung, 4, 101-117.

2002

  • Van Dick, R., Petzel, T., Wagner, U., & Auernheimer, G. (2002). Der Umgang von Lehrerinnen und Lehrern mit interkulturellen Konflikten. [Teachers dealing with intercultural conflicts] In: E. Witte (Hrsg.). Sozialpsychologie interkultureller Beziehungen (S. 56-71). [Social psychology of intercultural processes] Lengerich: Pabst.
  • Van Dick, R., Wagner, U. & Gautam, T. (2002). Identifikation in Organizationen: Theoretische Zusammenhänge und empirische Befunde. [Identification in organizations: theoretical relationships and empirical evidence] In: E. Witte (Hrsg.). Sozialpsychologie wirtschaftlicher Prozesse [Social psychology of economic processes] (S. 147-173). Lengerich: Pabst.
  • Wagner, U., Van Dick, R. & Endrikat, K. (2002). Kontakterfahrungen mit Minderheiten – BezĂĽge zu Fremdenfeindlichkeit und Rassismus [Contact experiences with ethnic minorities: relations to prejudice and racism]. In W. Heitmeyer (Hrsg.) Deutsche Zustände (S. 96-109) [German affairs]. Frankfurt: suhrkamp.
  • Wagner, U. Zick, A. & Van Dick, R. (2002). Die Möglichkeit interpersonaler und massenmedialer Beeinflussung von Vorurteilen. [The impact of interpersonal and mass media influence on prejudice] In: K. Boehnke, D. FuĂź & J. Hagan (Hrsg.), Jugendgewalt und Rechtsextremismus – Soziologische und psychologische Analysen in internationaler Perspektive (S.225-237). [Youth hostility and right-wing extremism – sociological and psychological analyses in an international perspective] Weinheim: Juventa.

2001

  • Auernheimer, G. Van Dick, R. Petzel, T., Sommer, G. & Wagner, U. (2001). Wie Lehrer/innen auf das Kopftuch reagieren. [How teachers cope with the headscarf] In: In G. Auernheimer, R. Van Dick, U. Wagner & T. Petzel (Hrsg.), Interkulturalität im Arbeitsfeld Schule (S. 41-61). Leske & Budrich.
  • Wagner, U., Van Dick, R. Petzel, R. & Auernheimer, G (2001). Der Umgang von Lehrerinnen und Lehrern mit interkulturellen Konflikten. [Teachers dealing with intercultural conflicts] In G. Auernheimer, R. Van Dick, U. Wagner & T. Petzel (Hrsg.), Interkulturalität im Arbeitsfeld Schule (S. 17-40). Opladen: Leske & Budrich.